Příběh Svůďáka
Digitální stopu: Příběh Svůďáka pustíte také přímo zadáním: https://pribehsvudaka.edukids.cz
Chatbot "Digitální stopa: Příběh Svůďáka" byl připraven ve spolupráci s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) a získal záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
Tato vzdělávací aktivita se věnuje tématům digitální stopy, digitálního soukromí, sextingu a kybergroomingu.
V rámci aktivity se žáci seznamují s příběhem Tomáše Svůdného (Svůďáka), který je ústřední postavou a zároveň vypravěčem. Prostřednictvím příběhu Tomáše se žáci dozvídají, jak vypadá rizikové chování v praxi, díky čemuž se zvyšuje pravděpodobnost, že dokážou v reálné situaci toto chování rozpoznat a adekvátně reagovat.
Cílem aktivity není encyklopedická znalost jednotlivých témat, ale především prožitek.
Chcete realizovat osvětový komiks ve výuce?
Vzdělávací cíle
Žák se při průchodu komiksem seznamuje s pojmy jako kybergrooming, digitální identita, stopa nebo nátlak a vydírání na internetu. Po průchodu komiksem:
Žák vysvětlí, co je to digitální stopa a jaká rizika jsou s ní spojená
Žák dokáže rozpoznat a pojmenovat rizika související s internetovou komunikací (kybergrooming, sexting, nátlak a vydírání)
Žák zná možná řešení rizikových situací a dokáže identifikovat formální i neformální zdroje pomoci
RVP ZV 2021
Žák si osvojuje například tyto očekávané výstupy RVP ZV 2021:
ČJS-5-2-02 rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už nemohou tolerovat
I-5-4-03 dodržuje bezpečnostní a jiná pravidla pro práci s digitálními technologiemi
Vybraná témata (například sexting) jsou zároveň identifikována jako témata spadající do primární prevence rizikového chování u dětí a mládeže (například rizikové sexuální chování).